Thuiskomen in Grabouw - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Mandy - WaarBenJij.nu Thuiskomen in Grabouw - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Mandy - WaarBenJij.nu

Thuiskomen in Grabouw

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

03 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Wat is Zuid-Afrika een heerlijk land! Ja, dat kan ik nu, na 3 weken, al zeggen:) Mede dankzij de perfecte temperatuur van gemiddeld 30 graden met een heerlijk windje. Toch is er wel één plek waar ik, straks, na 6 weken vast en zeker een hart voor heb: Grabouw.
Na een dagje naar Cape Town geweest te zijn (een uur rijden vanaf Grabouw), waar ik, als lange blanke blonde Nederlander nog amper opviel tussen alle rondlopende toeristen met hoedjes & grote camera's, voelde het echt weer als thuiskomen in Grabouw, met de onverharde weg, de Townships, al het gespuis op straat: honden & wandelaars, maar vooral de begroetingen van iedereen. Iedereen zegt elkaar gedag en zwaait naar ons in de auto. Ik, als stadsmens, ben dit niet gewend en geniet er echt van! Met als klap op de vuurpijl kwamen we door de gate gereden op ons plein en we hadden de auto nog niet geparkeerd of alle kids van Fergie & Karlien stormden op onze auto af: tannie tannie tannie!!!!! Waarna er een enthousiaste stortvloed kwam van Afrikaanse woorden kwam wat leek op “baie hoog spring in zandbak!” Dat was nog eens een enthousiaste en warme begroeting! Heerlijk thuiskomen zo! De kids hier zijn echte acrobaten. Buitenspelen gaat er dan ook zeker anders aan toe dan in Nederland. Vijf autobanden op elkaar gestapeld voor de zandbak waar ze overheen springen en vervolgens met een salto in de zandbak belanden. Autobanden worden hier veel gebruikt bij buitenspelen, door er achter aan te rennen, als verstopplek en als bok voor de zandbak.

De tijd vliegt! We zitten al op de helft van onze tijd in Grabouw en op 25 procent van de reis. Positief bekeken: we hebben nog 3,5 week te gaan in Grabouw & 75 procent van de totale reis in het vooruitzicht! Ohyeah:)

Na onze vrije dag, waar ik m'n vorige blog mee eindigde, hebben we de hele zondag (8 tot 6 uur) opgepast op de kids van Ami & Gerrit. Het zijn wat oudere kinderen dan de andere twee families. Dus het was vooral lekker chillen en met de kleinste kids spelen zodat de ouderen een lekkere zondag vrij hadden. Ik & Inge hebben aardig wat blunders gemaakt tot nu toe! Één daar van was tijdens het oppassen. We hadden met ze ontbeten en rond 13:00 uur zagen we ze eten uit de koelkast pakken dus we dachten dat ze op die manier lunchten. Tot op een gegeven moment alle kids rond 14:00 uur echt bij de keuken begonnen te hangen en wij onszelf afvroegen of we toch niet een lunch moesten klaarmaken. Horen we op dat moment dat ze altijd op zondag rond 13:00 uur uitgebreid lunchen met een warme luxe maaltijd, lijkend op een kerstdiner, met veel vlees!
Oeps! Toen snel wat in elkaar geflanst: rijst met een kip/ui/tomatenmengsel, en om 15:00 uur toch met z'n allen wat gegeten!;) Elke familie luncht hier op zondag (uit de kerk) met een warme uitgebreide maaltijd, die ze vaak zaterdagavond al helemaal voorbereiden. Een leuke traditie!
Een greep uit al onze blunders:
Inge had onszelf opgesloten door de slaapkamerdeur dicht te gooien terwijl we in de huiskamer zaten. Al onze kostbaarheden, o.a. Mobiel lagen in de slaapkamer. Ik was zo blij dat ik nog niet de voordeur op slot had gedaan zodat we nog naar Fergie konden lopen! Hij ramde de slaapkamerdeur open, gelukkig hoefde er geen zaag aan te pas te komen.
Ik wilde nieuwe fruitsoorten uitproberen en pakte “prickly pears” in de winkel. Nou de naam zegt het al, m'n handen zaten onder de naalden!;) En het fruit was nog amper lekker;) Verder hebben ze hier hetzelfde fruit als in NL.

De crèche/buitenschoolse-opvang op dinsdagochtend & de “special-needs-school” op vrijdagochtend bevallen goed voor de afwisseling! Het meedraaien in de families in de middagen (van 1 tot +/- 5, vaak uitlopend tot 7) is echt super! De taken variëren van spelen met de kids, het bakken van muffins tot het maken van de “kos” (avondmaaltijd). De kids leren mij beter kennen & ik hen! Wanneer ze me “Tannie Mandy” noemen smelt m'n hart elke keer. Het klinkt zo schattig! Door de kids uit de Agapé-families zeggen “tannie” terwijl sommige kinderen op straat “anti” of “mammie” zeggen tegen ons. Dat laatste zeggen de Xhosa-ids die dit gewend zijn om te zeggen tegen blanken. Bij het gezien van Fergie & Karlien spelen we veel Cricket. Op een middag liep dit cricket-spel over in een groot watergevecht & stoeipartij. Ik denk dat de oudere kids er echt van genoten om een oudere “zus” te hebben die lekker met ze stoeit en die ze vloert ;)
De kidsclub op vrijdagmiddag was ook geweldig: met 150 kinderen uit de wijk waterspelletjes gedaan o.a. De beruchte Slip&Slide baan (zie foto's).
Ook Asiphe is goed uit te houden voor 3 ochtenden in de week. Dit is precies goed zodat ik er nog lol in houd! Kaylinn (18 jaar, verstand is 100 % goed alleen kan ze niet praten) heb ik aangeleerd om haar hand in de lucht te steken als ze iets leuk vind, en haar hand naar beneden te doen als ze iets niet leuk vind. Leuk om op die manier te kunnen communiceren en te zien waar ze lol in heeft! & Ik heb al lekker wat kinderen in bad kunnen doen.

Al met al hebben we een geweldige afwisselende weekplanning, en ben ik na een 40-urige werkweek (afgelopen week wel 50 uur) zeker toe aan het weekend! Het weekend is ideaal om meer van de omgeving te ontdekken. Afgelopen zaterdag zijn we naar het Robbeneiland geweest. Wat mij echt heeft aangesproken is de rondleiding door de gevangenis (waar we ook de cel van Nelson Mandela van 2 m2 hebben gezien). Degene die ons heeft rondgeleid was een ex-gevangene. Het sprak me echt aan hoe heftig het voor deze man was om na zolang (ik dacht 18 jaar) vastgezeten te hebben op dit eiland, gevraagd te worden om terug te komen voor rondleidingen & dan als collega's je bewakers te zien die hem zolang hadden vastgehouden. Na het robbeneiland naar het toeristische waterfront geweest (allemaal cafeetjes in de haven van Kaapstad) waar we hebben genoten van sushi als lunch!
Zondag “is ons” naar Cape Town geweest waar we naar de uitslapersdienst van de Hillsong Church geweest zijn. Wat een vette kerk! Super groot en een volle zaal, terwijl dit al de derde dienst was in de ochtend. Daarna naar Canal Walk geweest, een groot shoppingcentre waar we broodjes & een pot pindakaas hebben gekocht om die vervolgens op te eten op het prachtige witte zandstrand in Camps Bay. Het is heerlijk om op het strand te liggen maar de zwemmen in de zee is wel echt te koud! Gelukkig is dit niet echt nodig omdat de wind je al lekker afkoelt. Na half 5 is het lekkerste gedeelte van de dag wel over om op het strand te liggen, daarna wordt je keihard gezandstraald!

Tot slot: Ik voel me echt gezond & gezegend! Bloedplaatjes na een week geen medicijnen verlaagd van 144 naar 128, maar nog steeds super hoog:) (In vergelijking met vorige keer zonder medicijnen toen het van 160 naar 24 gedaald was) Dat was echt fijn & onverwacht nieuws! Een andere hilarische vermelding: Ondertussen dat ik hier zit, totaal niet bezig met m'n vakgebied van thuis, heb ik twee Awards voor m'n scriptie binnengetikt: de Nederlandse FM scriptieprijs en de Corenet Benelux & Johnson Controls scriptieaward 2013. Dat zijn twee gratis weekendjes netwerken op wereldwijde facility management conferenties in Berlijn komend jaar!:)

“Let all that you do, be done in love.” – 1 Korinthiers 16:14

• 05 Februari 2014 - 22:56

Wingerine:

Hoi Mandy, wat heerlijk, leuk, lief, verrassend, normaal (blunders), feestelijk, indrukwekkend, en... verrassend c.q. bijna komisch (2 prijzen in de wacht gesleept)! Liefs, mam